Vystudovala obor Rehabilitační péče o postižené na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a jednooborovou psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvovala akreditovaný psychoterapeutický výcvikový program zaměřený na analytickou psychologii. Pracovala jako psycholog v Krizovém centru pro děti a rodinu a v ambulanci klinické psychologie v Českých Budějovicích, překládala odbornou literaturu a vyučovala na vysoké škole. V Krizovém centru iniciovala využití diagnosticko-terapeutického pískoviště při práci s celou rodinou a vznik podpůrných skupin pro rodiče i děti. Nyní provozuje soukromou psychologickou praxi v Brně se zaměřením na psychoterapeutické poradenství pro děti, dospělé, páry a rodiny. V lednu 2023 složila závěrečnou zkoušku u mezinárodní asociace pro analytickou psychologii (IAAP) a stala se její výcvikovou analytičkou.
Přednáška
V posledních letech jsme svědky masivního nárůstu psychické nepohody a poruch u dospívajících. Ať už jsou jejich problémy spojené s úzkostí, depresí, sebepoškozováním nebo obtížemi při hledání identity, v obrazech a příbězích které je oslovují, bývají vyjádřeny podobnými motivy a symboly. Nabízí se vnímat je diagnosticky jako odraz psychopatologie a zároveň terapeuticky jako vodítko k nevysloveným přáním, neuspokojeným potřebám a ideálům náročného procesu dospívání v současné složité době. Jaké obrazy a příběhy se rodí v duši současných náctiletých? Co vypovídají o nich, o nás a o duchu naší doby? Jak nás mohou orientovat ve vztahu s nimi z pozice rodiče nebo terapeuta?
V přednášce se chci zamyslet nad možnými významy často se opakujících symbolů v obrazech a příbězích, které oslovují současné dospívající prostřednictvím literatury, filmu, hudebních textů nebo výtvarného umění včetně tetování.
Workshop
Výtvarné a projektivní metody jsou s oblibou využívané v individuální i skupinové seberozvojové nebo psychoterapeutické práci. Chtěla bych nabídnout ukázku praktického přístupu k práci s páry a s rodinou v analytické psychologii, zaměřeného na porozumění a nehodnotící přijetí jinakostí. Při kresbě a při hře s kartami DIXIT budeme postupovat obdobně jako při párovém nebo rodinném sezení. Účastníci budou ve dvojicích nebo trojicích vzájemně sdílet dojmy ze svých výtvorů, vnímat působení symbolů a zažijí, jakým způsobem lze vzájemnou komunikaci a pochopení terapeuticky podpořit. Cílem workshopu je – podobně jako v psychoterapii – zprostředkovat další pohled na sebe sama prostřednictvím výměny s druhým v rámci kreativního symbolického procesu zaměřeného na prožitek a vhled.