Z HLOUBI 3

 

Z HLOUBI 3: Cesty z nevědomí pohledem psychologie a expresivních přístupů

 

České Budějovice 14.–15. 11. 2025

 

 

Mgr. et Mgr. Jolana Bucková

 

Mgr. et Mgr. Jolana Bucková (foto)

Vystudovala obor Rehabilitační péče o postižené na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a jednooborovou psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Absolvovala akreditovaný psychoterapeutický výcvikový program zaměřený na analytickou psychologii. Pracovala jako psycholog v Krizovém centru pro děti a rodinu a v ambulanci klinické psychologie v Českých Budějovicích, překládala odbornou literaturu a vyučovala na vysoké škole. V Krizovém centru iniciovala využití diagnosticko-terapeutického pískoviště při práci s celou rodinou a vznik podpůrných skupin pro rodiče i děti. Nyní provozuje soukromou psychologickou praxi v Brně se zaměřením na psychoterapeutické poradenství pro děti, dospělé, páry a rodiny. Od ledna 2023 je členkou a výcvikovou analytičkou Mezinárodní asociace pro analytickou psychologii (IAAP).

 

Temné stránky v dětství a dospívání jako předpoklad světla v dospělosti – o transformační síle stínových kvalit

Co jsou klientovy temné, stínové, obtížně přijatelné stránky – vlastnosti a kvality, které jsou buď obecně negativní nebo je z nějakého důvodu klient nemůže vědomě žít? To bývá základní a někdy i zásadní otázka, kterou si analyticky orientovaný terapeut při práci s klientem klade. Uvědomění a přijetí těchto stránek vede k odstranění vnitřního napětí a konfliktů, přispívá ke zlepšení psychické kondice klienta a v dlouhodobém horizontu je součástí zdárného procesu individuace. Naopak pokud se tento proces nezdaří, hrozí identifikace se stínovou kvalitou. Takový člověk se pak nízkou mírou sebereflexe stává nebezpečným sám sobě, ale i pro své okolí a v případě bažení po moci i pro celou společnost.

V přednášce se budu zabývat tím, jak se tyto kvality od dětství do dospělosti formují a projevují. Zajímají mne dynamika jejich utváření a zároveň psychické mechanismy k jejich uvědomění a integraci. Jak můžeme tyto procesy vnímat a podpořit v osobních vztazích a v terapii? Co může být na individuální, rodinné i společenské úrovni nápomocné a co naopak?